Vanhakaupunki

Paikallishistoriawikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Vanhankaupunginkosken länsihaara. Timo Newton-Syms. 2012.

Vanhakaupunki (ruots. Gammelstaden) on Vantaanjoen suulla sijaitseva kaupunginosa Helsingissä. Koski tunnettiin aikaisemmin nimellä Helsingin koski (ruots. Helsinge fors), josta kaupunki on sittemmin saanut nimensä. Nykyään koski tunnetaan nimellä Vanhankaupunginkoski. Vanhakaupunki pieni, alle tuhannen asukkaan kaupunginosa. Se kuuluu Vanhankaupungin peruspiiriin, joka kattaa myös Toukolan, Arabianrannan, Kumpulan, Käpylän ja Koskelan kaupunginosat.

Kustaa Vaasa perusti Helsingin kaupungin alueelle alunperin vuonna 1550 kilpailemaan Tallinnan kanssa Suomenlahden kaupasta. Kaupunki ei kuitenkaan menestynyt muun muassa haastavan sijaintinsa takia, vaan kaupunki siirrettiin Vironniemelle vuonna 1640.

Tästä 90 vuoden ajanjaksosta ei ole maastossa nähtävissä juuri muuta kuin esiin kaivetut kirkon perustukset ja sitä ympäröivä hautausmaa, sekä muutamia muistomerkkejä.

Alueen 1800-luvun historia on paremmin esillä 1832 valmistuneen Helsingin vanhimman huvilarakennuksen Annalan huvilan, sekä Kuninkaankartanonsaarella ja joen rannalla sijaitsevien entisten vedenpuhdistamoiden ja sähkövoimaloiden muodossa. Nykyisessä Tekniikan museossa sijainnut vedenpuhdistamo toimitti Helsinkiin juomavettä 1960-luvulle asti ja joen varren voimalat sähköä vuoteen 1970. Nykyään vesivoimala tuottaa sähköä alueen museoiden käyttöön.

Voimalan yhteyteen Vantaanjoen länsihaaraan rakennetun padon purkamisesta on kiistelty toistakymmentä vuotta. Pato on toistaiseksi historiallisesti suojeltu kohde.[1]

Alueen rakennuskanta on vaihtelevaa; joukkoon mahtuu 2010-luvun asuinrakennuksia, 1900-luvun alun puutaloja, 1940-luvun kerrostaloja,1800-luvun lopun teollisuusrakennuksia ja kaikkea siltä väliltä.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]