Pentti Väänänen

Paikallishistoriawikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Pentti Aukusti Väänänen (30.12.1926-13.12.2005) oli suonenjokelainen maan- ja mansikanviljelijä, taksiautoilija ja kunnallispoliitikko.

Väänänen syntyi August ja Sandra Väänäsen (o.s. Hänninen) perheeseen toisena lapsena. Sisko Aino oli syntynyt vuonna 1921 ja veljet Paavo, Eero ja Tauno syntyivät 1929, 1932 ja 1934. Perhe oli ollut vuokraviljelijänä Suonenjoen pappilan viljelyksillä vuodesta 1923 asuen vuokralaisen mökissä. Väänänen kävi kansa- ja maamieskoulun. Vuonna 1940 perhe muutti asumaan Lempyyn kylälle, Sandran kotitilalle hänen veljensä Kallen kaaduttua talvisodassa.

Väänänen osallistui talon töihin, kuten heinän ja viljan korjuuseen ja karjan paimentamiseen jo nuoresta pitäen, ja jäi tilalle isännäksi. Hän viljeli pitkään mansikkaa ja toimi taksinkuljettajana, ajaen myös koulutaksia. Väänänen meni naimisiin Leena Ravantin kanssa, ja heille syntyi viisi lasta. Viimeiset vuotensa hän asui Suonenjoen kirkonkylällä yhdessä vaimonsa kanssa.

Väänänen oli monessa mukana. Hän kuului mm. urheiluseura Suonenjoen Vasaman Lempyyn osastoon ja maamiesseuraan. Hän toimi myös Lempyyn ensimmäisen, 1940-luvun lopulla rakennetun tanssilavan, joka sijaitsi perheen tilan mailla, valvojana. Hän vaikutti myös seurantalon rakentamiseen kylälle 1950-luvulla. Talon suunnitteli hänen veljensä Eero. Hän kuului myös maalaisliittoon, sittemmin keskustaan toimien esim. valtuustoryhmän puheenjohtajana. Hän oli myös Suonenjoen Osuuspankin hallituksessa. Väänänen oli mukana kirkkokuorossa ja ”Lempyyn kvartetissa”. Urheilun saralla hän kunnostautui etenkin pitkänmatkan juoksijana ja hiihtäjänä voittaen useampia seuranmestaruuksia. Hänen harrastuksenaan oli ravunpyynti.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Väänänen, Eero. ”Pentti Väänäsen lyhyt henkilöhistoria.” Teoksessa Väänästen sukukirja: Väänästen sukupuu, tekijät Maire ja Paavo Väänänen, 144-146. Outokumpu: Väänästen sukuseura 2009.