Pasila

Paikallishistoriawikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Pasila on kaupunginosa noin kolmen kilometrin päässä Helsingin ydinkeskustasta. Alunperin alueella sijaitsi lännessä puutaloja ja idässä varastorakennuksia ja suurin osa sen rakennuspotentiaalista jäi käyttämättä. Aluetta alettiin kehittää 1970-luvulla kasvavan kaupungin tarpeisiin, se vähensi painetta ahtaaksi käyvältä Vironniemeltä sekä asumisessa, että infrastruktuurissa. Pasila – Helsingin  uusi keskus (1998) kirjassa Pasilan aluetta kiitetään juuri siitä, että Helsingin keskustassa ei tarvinnut ryhtyä massiivisiin purkutöihin asumisen lisäämiseksi, koska asumista saatiin keskitettyä kauemmas. Toinen seikka Pasilan alueen vähäisessä alkuperäisessä rakennuskannassa mahdollisti sen, että alueelle pystyttiin tuomaan Messukeskuksen ja Hartwall-arenan kaltaisia tapahtumakeskuksia, hyvien kulkuyhteyksien äärelle.[1]

Historia[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Itä-Pasila rakennettiin 1974-1978 Merihaan tavoin kaksikerroksiseksi kaupunginosaksi, jossa autoilla ja jalankulkijoilla on omat erilliset tasonsa. Alue rakennettiin 1960-70-lukujen käytännöllisen ja tiiviin kaupunkirakentamisen ihanteen mukaisesti. Viimeistelemättömät rakennuspinnat, näkyvät kellarikerrokset ja ajorampit, sekä hankaliksi koetut kulkureitit saivat osakseen runsaasti arvostelua.[2] Itä-Pasilaan kuitenkin muutti 4000 asukkaan lisäksi myös runsaasti yrityksiä uusiin toimistorakennuksiin radan varrelle. Itä-Pasilassa on hyvät julkisen liikenteen yhteydet, sekä lyhyt matka Kumpulan ulkoilualueille.

Länsi-Pasilan tieltä jouduttiin purkamaan vanha Puu-Pasila, joka oli rakennettu vuosina 1895-1905. Alue oli köyhää ja varustelultaan huonoa, eikä alueen suojelulle järjestynyt samanlaista massavoimaa kuin Puu-Vallilan ja Puu-Käpylän kaupunginosien suhteen. Koska Itä-Pasila oli saanut jo rakennusvaiheessaan niin paljon kritiikkiä osakseen, päädyttiin Länsi-Pasilan rakentamisessa 1980-luvulla perinteisempään malliin. Länsi-Pasila on rakennuskannaltaan matalaa ja punatiilistä. Keskuspuiston läheinen sijainti tekee alueesta luonnonläheisen. Alueella asuu noin 5000 asukasta, sekä sinne sijoittuvat Helsingin poliisin ja useiden media-alan yritysten toimitiloja.

Keski-Pasila ja junarata erottivat keskeisesti Itä- ja Länsi-Pasilaa toisistaan. Alueelle siirrettiin VR:n junainfraa Helsingin päärautatieaseman alueen tiivistyessä. Alueella toimi tavaraliikennettä ennen Vuosaaren sataman rakentamista 2008, ratapihan hiljentyessä ja tavaraliikenneradan poistuessa käytöstä Pasilan ja Alppilan alueelle järjestyi entisestään lisää rakennustilaa. Alppilan Konepajan alueelle on jo rakennettu 2500 ihmiselle asuntoja ja alue valmistuu pian.[3] Keski-Pasilaan taas rakennettiin vanhan aseman tilalle ja osittain ratapihan päälle Mall of Tripla kauppakeskus, uusi rautatieasema, hotelli, toimistotilaa ja 15 kerroksisia asuintornitaloja.[4] Rakennuskokonaisuus yhdistää viimein Pasilat toisiinsa. Pasilan rautatieaseman kautta kulki jo ennen Keski-Pasilan uudistamista 30 000 ihmistä vuorokaudessa ja määrän uskotaan vain lisääntyvän. Keski-Pasila toimii tärkeänä joukkoliikenteen risteyspaikkana koko Suomelle.[5] Pasilassa sijaitsee 25 000 ihmisen työpaikat.  

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Pasila – Helsingin  uusi keskus (1998)
  • Helsinki alueittain (2014)

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. "Uusi Pasila". Helsingin kaupunki. Viitattu 2020-11-19.
  2. Schulman Harry, Sundman Mikael. Pasila: Helsingin uusikeskus. Helsinki: Helsingin kaupungin tietokeskus.
  3. "Uutta Helsinkiä". Helsingin kaupunki.
  4. "Uusi Pasila". Helsingin kaupunki.
  5. "Uusi Pasila". Helsingin kaupunki.