Legenden om de tre vikingabröderna

Paikallishistoriawikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

En populär sägn från Nyland handlar om de tre vikingabröderna Helsing, Sigge och Borg som grundade varsin borg i Nyland.[1]

Historien[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Legenden, som nedtecknades av A.O. Freudenthal år 1860 berättar om en uppfattning om ortsnamnen Helsinge, Sibbo och Borgås uppkomst. I sagan seglar de tre vikingabröderna, som var sjörövare, under 1000- eller 1100-talet längs Nylands kust och besluter sig för att slå sig ner i trakten. Helsing bosätter sig vid Botbyviken i Helsinge, Sibbe vid Sibbo ås mynning, och Borg i Borgåtrakten. Efter ankomsten grundar samtliga bröder borgar på sina respektive orter. Dessa tre män var enligt legenden de första svenskspråkiga nybyggarna i området, och därmed skulle de vara förfäder till finlandssvenskarna i dessa trakter.[1]

Fakta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Det finns inga som helst källor som stöder denna berättelse. Liknande sägner existerar överallt i Europa som förklaringar till olika ortnamns och byars uppkomst. Legenden har troligen sitt ursprung i Bibeln i historien om Noas tre söner som tar världen i besittning efter syndafloden.[1]

Källor[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Kujava, Christer & Rantanen, Arja, Sibbo sockens historia fram till år 1868, band 1, Åbo 1994.

Referenser[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. 1,0 1,1 1,2 Kujava & Rantanen 1994, s. 67.