Tämä wiki on suljettu, koska viimeisen 60 päivänä ei ole tehty yhtään muokkausta tai lokitoimintoa. Tämä wiki on nyt siis adoptoitavissa (wikin omistaja on mahdollista vaihtaa). Ota tämä wiki käyttöön siirtymällä Miraheze Metan sivulle Requests for adoption ja tee pyyntö. Jos tätä wikiä ei hyväksytä kuuden kuukauden kuluessa, se voidaan poistaa. Huomaa: jos olet tämän wikin byrokraatti, voit siirtyä toimintosivulle Special:ManageWiki ja avata "suljettu" -valintaruudun.

Kytäjän kirkko

Paikallishistoriawikistä

Kytäjän kirkko on maaseutukirkko Hyvinkään Kytäjän kylässä, joka on osa Hyvinkään kaupunkia. 1930-luvulla Kytäjän kartanon omistaneet Väinö ja Astrid Vähäkallio lahjoittivat tontin kirkkoa ja hautausmaata varten, samoin piirustukset ja tiilet. Kirkon peruskivi laskettiin vuonna 1937. Kytäjän kyläkirkko oli myös Hyvinkään seudun ensimmäinen varsinainen kirkko, sillä ns. Hyvinkään vanha kirkko oli vihitty rukoushuoneeksi. Kirkkomaalla on Kytäjälle sodissa kaatuneiden muistomerkki. Jo välirauhan aikana tehtiin lahjoitus sankarivainajien muistomerkille, ja lopulta vuonna 1947 muistomerkkiin oli kaiverrettu 47 nimeä.[1][2]

Lähteet

  • Junnila, Olavi: Hyvinkään seurakunta 1917-1992. Hyvinkää seurakunta, Hyvinkää 1992.

Viitteet

  1. Junnila, Olavi. Hyvinkään seurakunta 1917-1992. Hyvinkää: Hyvinkään seurakunta. 1992.
  2. "Kytäjän kirkko"Valtakunnallisesti merkittävät rakennetut kulttuuriympäristot RKY. Museovirasto. Viitattu 2020-11-23.