Tämä wiki on suljettu, koska viimeisen 60 päivänä ei ole tehty yhtään muokkausta tai lokitoimintoa. Tämä wiki on nyt siis adoptoitavissa (wikin omistaja on mahdollista vaihtaa). Ota tämä wiki käyttöön siirtymällä Miraheze Metan sivulle Requests for adoption ja tee pyyntö. Jos tätä wikiä ei hyväksytä kuuden kuukauden kuluessa, se voidaan poistaa. Huomaa: jos olet tämän wikin byrokraatti, voit siirtyä toimintosivulle Special:ManageWiki ja avata "suljettu" -valintaruudun.

Kommunismi Nopossa

Paikallishistoriawikistä

Kommunismi Nopossa

Nopossa vaikutti 1960-luvulla vahvasti kommunistinen paikallisyhdistys, jolla oli järjestötalo osoitteessa Hämäräkorventie 4. [1][2]Kylän kommunistit ajoivat venäläisillä autoilla. Kommunistiperheiden lapset kasvatettiin tiukasti aatteen hengessä ja lapset olivat pukeutuneet koulussakin pioneereille tyypillisiin vihreisiin paitoihin ja punaisiin kaulaliinoihin. Pääsääntöisesti kaikki kylän lapset leikkivät yhdessä perheiden aatteellisista eroista välittämättä.[2] Toiminta järjestötalolla oli aktiivista.[2] [1]Kokouksia pidettiin säännöllisesti ja sinne tuli osallistujia myös Suomiehen alueelta. Järjestötalolla pidettiin myös hiihtokilpailuja, joihin kaikki olivat tervetulleita.[2]

Lähteet

  • Lähde 1
  • Lähde 2

Viitteet

  1. 1,0 1,1 Eeva Kuosmasen haastattelu 10.11.2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Ahti Kaltevan haastattelu 17.11.2020.