Jussi Laurinpoika (Jöns Laurensson)

Paikallishistoriawikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

”Jöns Laurensson / Jussi Laurinpoika Janakkalan Hyvinkäänkylästä” (ruots. Jöns Laurensson j Jennakalla sochn j Höffuinga by / Höffningaby)[1] on ensimmäinen nimeltä tunnettu Hyvinkään asukas, joka saapui vuonna 1495 Tukholman raadin eteen hoitamaan vaimonsa perintöasioita. Tukholmassa oli hiljattain kuollut Jöns kupariseppä, jonka sisko oli naimisissa hyvinkäänkyläläisen Jussi Laurinpojan kanssa.[2]

Jussi Laurinpojan ja hänen vaimonsa sukulaisilla oli omaisuutta Uudellamaalla, joten luultavasti osa sukupiirin jäsenistä oli jossakin vaiheessa muuttanut Ruotsiin, osa taas oli asettunut asumaan Uudenmaan ja Hämeen rajamaille. Oli aikakauden tapojen ja lain mukaista, että aviomies edusti vaimoaan perintöasioissa.[2]

Jussi Laurinpojasta ja hänen vaimostaan ei ole säilynyt enempää tietoja. Eino Jutikkala on Suomen kartanot -sarjassa yhdistänyt Jussi Laurinpojan Helletorpan tilaan, mutta ei ole esittänyt tulkinnalleen perusteluja.[3] Olettaa voi, että aviopari eli jollakin Hyvinkäänkylän senaikaisista maatiloista ja että heillä oli yhteyksiä Helsingin pitäjään, mahdollisesti myös Turkuun.[2]

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. "Diplomatarium Fennicum, asiakirja 4608". Viitattu 26.11.2020.
  2. 2,0 2,1 2,2 Anu Lahtinen. Hyvät, pahat ja hyvinkääläiset: hyvinkään seudun historia. Helsinki: Siltala. 2017. 430 s. ISBN 978-952-234-462-5. Viitattu 2020-11-26.
  3. Jutikkala, Eino. Suomen kartanot ja suurtilat 1-3. Viitattu 26.11.2020.