Tämä wiki on suljettu, koska viimeisen 60 päivänä ei ole tehty yhtään muokkausta tai lokitoimintoa. Tämä wiki on nyt siis adoptoitavissa (wikin omistaja on mahdollista vaihtaa). Ota tämä wiki käyttöön siirtymällä Miraheze Metan sivulle Requests for adoption ja tee pyyntö. Jos tätä wikiä ei hyväksytä kuuden kuukauden kuluessa, se voidaan poistaa. Huomaa: jos olet tämän wikin byrokraatti, voit siirtyä toimintosivulle Special:ManageWiki ja avata "suljettu" -valintaruudun.

Helsingin siirtäminen 1640

Paikallishistoriawikistä
Kartta, joka kuvaa osaa Vironniemestä, vuodelta 1763.

Kustaa Vaasa perusti Helsingin nykyiselle Vanhankaupunginlahdelle vuonna 1550. Sijainti osoittautui kuitenkin epäsopivaksi, ja kaupunki siirrettiin Vironniemelle vuonna 1640. [1]

Tausta

Helsinkiä perustettaessa sen oli tarkoitus kilpailla Suomenlahden kaupasta Tallinnan kanssa. Tallinna siirtyi kuitenkin Ruotsin hallintaan Liivinmaan sodan lopussa vuonna 1561, eikä ollut enää taloudellista tarvetta kehittää Helsinkiä kauppakaupunkina. Sen sijaan siitä tuli laivaston talvehtimispaikka ja sotaväen lastauspaikka. [2]

Helsingin sijainti matalan lahden pohjukassa, useiden niemien ja vaikeasti navigoitavien saarien takana ylipäätään vaikeutti kaupungin menestymismahdollisuuksia kaupan alalla ja se säilyi porvarien asuttamana tuppukylänä. [3]

Siirto

Kreivi Pietari Brahen toimiessa Suomen kenraalikuvernöörinä Helsinki määrättiin siirrettäväksi Vironniemelle, lähemmäs avomerta. Vanha kaupungin paikka jäi tyhjilleen. [2][3] Nykyään tämä alue on Kruununhaan kaupunginosaa ja Senaatintorin ympäristöä. Uudeksi kaupungin paikaksi harkittiin myös Sörnäisten niemeä, mutta se koettiin liian ahtaaksi mahdollisen tulevan kasvun kannalta. [4]

Silloinen Helsingin pormestari Anders Larsson Ehrendt vaati, että kaupungin nimeä ei siirron yhteydessä muutettaisi kuvaamaan sen uutta sijaintia. Hänen mukaansa Helsingfors kuvasi nimenä heidän esi-isiensä "voitokkaita aseita" ja kunnioitti Ruotsin Hälsinglannista keskiajalla saapuneita maahanmuuttajia. Kenraalikuvernööri Brahe hyväksyi pyynnön. [5]

Lähteet

  • Virrankoski, Pentti: Suomen historia : Maa ja kansa kautta aikojen. SKS. 2012.
  • Kari Tarkiainen: Ruotsin itämaa. Svenska litteratursällskapet i Finland. 2010.
  • Helsingin kaupungin historia osa I, Helsinki 1950. Historiatoimikunta
  • Heikkinen, Seppo: Kaksi lukua Helsingin historiaa. Julkaistu 24.9.2015. Luettu 27.11.2020

Viitteet

  1. Virrankoski, Pentti. Suomen historia : Maa ja kansa kautta aikojen, s. 56, 80. SKS. 2012.
  2. 2,0 2,1 Heikkinen, Seppo. "Kaksi lukua Helsingin historiaa". Yle. 2015.
  3. 3,0 3,1 Virrankoski, Pentti. Suomen historia : Maa ja kansa kautta aikojen, s. 80. SKS. 2012.
  4. Helsingin kaupungin historia osa I, s. 263. Helsingin kaupunki : Historiatoimikunta. 1950.
  5. Tarkiainen, Kari. Ruotsin Itämaa, s. 48-49. Svenska litteratursällskapet. 2010.