Helsingin siirtäminen 1640

Paikallishistoriawikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
Kartta, joka kuvaa osaa Vironniemestä, vuodelta 1763.

Kustaa Vaasa perusti Helsingin nykyiselle Vanhankaupunginlahdelle vuonna 1550. Sijainti osoittautui kuitenkin epäsopivaksi, ja kaupunki siirrettiin Vironniemelle vuonna 1640. [1]

Tausta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Helsinkiä perustettaessa sen oli tarkoitus kilpailla Suomenlahden kaupasta Tallinnan kanssa. Tallinna siirtyi kuitenkin Ruotsin hallintaan Liivinmaan sodan lopussa vuonna 1561, eikä ollut enää taloudellista tarvetta kehittää Helsinkiä kauppakaupunkina. Sen sijaan siitä tuli laivaston talvehtimispaikka ja sotaväen lastauspaikka. [2]

Helsingin sijainti matalan lahden pohjukassa, useiden niemien ja vaikeasti navigoitavien saarien takana ylipäätään vaikeutti kaupungin menestymismahdollisuuksia kaupan alalla ja se säilyi porvarien asuttamana tuppukylänä. [3]

Siirto[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Kreivi Pietari Brahen toimiessa Suomen kenraalikuvernöörinä Helsinki määrättiin siirrettäväksi Vironniemelle, lähemmäs avomerta. Vanha kaupungin paikka jäi tyhjilleen. [2][3] Nykyään tämä alue on Kruununhaan kaupunginosaa ja Senaatintorin ympäristöä. Uudeksi kaupungin paikaksi harkittiin myös Sörnäisten niemeä, mutta se koettiin liian ahtaaksi mahdollisen tulevan kasvun kannalta. [4]

Silloinen Helsingin pormestari Anders Larsson Ehrendt vaati, että kaupungin nimeä ei siirron yhteydessä muutettaisi kuvaamaan sen uutta sijaintia. Hänen mukaansa Helsingfors kuvasi nimenä heidän esi-isiensä "voitokkaita aseita" ja kunnioitti Ruotsin Hälsinglannista keskiajalla saapuneita maahanmuuttajia. Kenraalikuvernööri Brahe hyväksyi pyynnön. [5]

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  • Virrankoski, Pentti: Suomen historia : Maa ja kansa kautta aikojen. SKS. 2012.
  • Kari Tarkiainen: Ruotsin itämaa. Svenska litteratursällskapet i Finland. 2010.
  • Helsingin kaupungin historia osa I, Helsinki 1950. Historiatoimikunta
  • Heikkinen, Seppo: Kaksi lukua Helsingin historiaa. Julkaistu 24.9.2015. Luettu 27.11.2020

Viitteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

  1. Virrankoski, Pentti. Suomen historia : Maa ja kansa kautta aikojen, s. 56, 80. SKS. 2012.
  2. 2,0 2,1 Heikkinen, Seppo. "Kaksi lukua Helsingin historiaa". Yle. 2015.
  3. 3,0 3,1 Virrankoski, Pentti. Suomen historia : Maa ja kansa kautta aikojen, s. 80. SKS. 2012.
  4. Helsingin kaupungin historia osa I, s. 263. Helsingin kaupunki : Historiatoimikunta. 1950.
  5. Tarkiainen, Kari. Ruotsin Itämaa, s. 48-49. Svenska litteratursällskapet. 2010.